تعریف واژه نامه کیفیت: ISO 9001
ISO 9001 به عنوان استاندارد بین المللی تعریف می شود که الزامات سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را مشخص می کند. سازمانها از این استاندارد برای نشان دادن توانایی ارائه مداوم محصولات و خدمات مطابق با الزامات مشتری و مقررات استفاده می کنند. این استاندارد محبوب ترین استاندارد در سری ISO 9000 و تنها استاندارد در سری است که سازمان ها می توانند به آن گواهی دهند.
ISO 9001 اولین بار در سال 1987 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ، یک سازمان بین المللی متشکل از نهادهای استاندارد ملی بیش از 160 کشور منتشر شد. نسخه فعلی ISO 9001 در سپتامبر 2015 منتشر شد.
چه کسی باید از نسخه 9001: 2015 استفاده کند؟
مزایای ISO 9001 چیست؟
دارای گواهینامه ISO 9001
منابع ISO 9001
چه کسی باید از بازنگری ISO 9001: 2015 استفاده کند؟
ایزو 9001: 2015 برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه و صنعت اعمال می شود. بیش از یک میلیون سازمان از بیش از 160 کشور الزامات استاندارد ISO 9001 را در سیستم های مدیریت کیفیت خود اعمال کرده اند.
سازمانها در همه انواع و اندازه ها دریافتند که استفاده از استاندارد ISO 9001 به آنها کمک می کند:
فرآیندها را سازماندهی کنید
بهبود کارایی فرایندها
به طور مداوم بهبود یابد
همه سازمانهایی که از ISO 9001 استفاده می کنند تشویق می شوند تا در اسرع وقت به ISO 9001: 2015 منتقل شوند. این امر نه تنها شامل سازمان هایی است که دارای گواهینامه ISO 9001: 2008 هستند ، بلکه شامل هر سازمانی می شود که در آموزش یا صدور گواهینامه دیگران مشارکت دارد.
از 14 سپتامبر 2018 سازمانهایی که در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت شده اند باید به استاندارد 2015 منتقل شده باشند.
راهنمای انتقال از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 را می توانید از مجمع اعتباربخشی بین المللی (IAF) بارگیری کنید.
ISO 9001 شامل چه موضوعاتی است؟
ISO 9001 بر اساس متدولوژی plan-do-check-act است و یک رویکرد فرآیند محور برای مستندسازی و بازبینی ساختار ، مسئولیت ها و رویه های مورد نیاز برای دستیابی به مدیریت کیفیت موثر در یک سازمان ارائه می دهد. بخشهای خاصی از استاندارد شامل اطلاعاتی در مورد بسیاری از موضوعات است ، مانند:
الزامات QMS ، شامل اطلاعات مستند ، برنامه ریزی و تعیین تعاملات فرایند
مسئولیت های مدیریت
مدیریت منابع ، از جمله منابع انسانی و محیط کار سازمان
تحقق محصول ، شامل مراحل طراحی تا تحویل
اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود QMS از طریق فعالیت هایی مانند ممیزی داخلی و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
تغییرات ایجاد شده در بازنگری ISO 9001 2015 به منظور اطمینان از سازگاری ISO 9001 با محیط های در حال تغییر سازمان ها است. برخی از به روز رسانی های اصلی ISO 9001: 2015 عبارتند از:
معرفی اصطلاحات جدید
تجدید ساختار برخی از اطلاعات
تأکید بر تفکر مبتنی بر ریسک برای افزایش کاربرد رویکرد فرایند
بهبود قابلیت استفاده برای خدمات
افزایش الزامات رهبری
هفت اصل ISO 9001: 2015
چگونه می توانم با ISO 9001: 2015 شروع کنم؟
این که آیا سفر ISO 9001 خود را آغاز می کنید یا به نسخه 2015 منتقل می شوید ، اولین قدم شما خرید یک نسخه از ISO 9001: 2015 است.
از 14 سپتامبر 2018 سازمانهایی که در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت شده اند باید به استاندارد 2015 منتقل شده باشند.
نسخه های قبلی ISO 9001
ISO 9001 که در ابتدا در سال 1987 منتشر شد ، در 1994 ، 2000 و دوباره در سال 2008 مورد تجدید نظر قرار گرفت. آخرین ویرایش در سپتامبر 2015 منتشر شد.
ISO 9001: 1994 شامل تغییراتی در جهت بهبود کنترل بند طراحی و توسعه و همچنین ارائه توضیحات دیگر بود. سری 1994 همچنین نقش ISO 9002 و 9003 را کمی تغییر داد.
بازنگری ISO 9001: 2008 به دنبال روشن شدن مسائل مطرح شده در طول کاربرد ISO 9001: 2000 بود.
مزایای ISO 9001 چیست؟
ایزو 9001 به سازمان ها کمک می کند تا مشتریان خود را به طور مداوم از محصولات و خدمات با کیفیت بالا دریافت کنند ، که به نوبه خود مزایای زیادی از جمله مشتریان راضی ، مدیریت و کارکنان را به همراه دارد.
از آنجا که ISO 9001 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت موثر را مشخص می کند ، سازمانها دریافتند که استفاده از استاندارد به آنها کمک می کند:
QMS را سازماندهی کنید
مشتریان ، مدیریت و کارکنان راضی ایجاد کنید
به طور مداوم فرآیندهای خود را بهبود بخشید
در هزینه ها صرفه جویی کنید
گواهینامه ISO 9001
ISO 9001 تنها استاندارد در سری ISO 9000 است که سازمان ها می توانند به آن گواهی دهند.